Plan wydarzenia

Wydarzenie „Cool Japan” będzie podzielone na dwie części, odbywające się równolegle:

1. Konferencję naukową Cool Japan. Autoprezentacja Japonii w popkulturze.

Blok I   (prowadząca: dr inż. Małgorzata Gotowska)

9.15 – otwarcie konferencji – Prorektor UTP ds. organizacji i rozwoju, prof. dr hab. Wojciech Kapelański, Dziekan Wydziału Zarządzania UTP, dr hab. inż. Zofia Wyszkowska prof. nadzw. UTP.
9.40-10.00 – Takehiko Okazaki, „Reklamy japońskich napojów w kraju i za granicą”.
10.00-10.20 – Joanna Zakrzewska (PJATK Gdańsk), „Autoprodukcja stereotypów na temat Japonii przez rodzimą kulturę”.
10.20-10.40 – Gabriela Matusiak (UJ), „Wizja erotyki w Japonii”.

Blok II (prowadząca: dr Grażyna Owczarczyk-Szpakowska)

11.00-11.20 – Krzysztof Jurewicz (UAM), „Czy Pokemony są Japończykami? Na tropie japońskich inspiracji w dwudziestą rocznicę narodzin kieszonkowych stworków”.
11.20-11.40 – Marcin M. Chojnacki (UŁ), „Między tradycją a globalizacją – estetyka japońskich gier wideo” .
11.40-12.00 – Dominika Staszenko (UŁ), „Wieczny strach, czyli o potworach z japońskiej mitologii w grach wideo na przykładzie Kuon”.

Blok III (prowadzący: dr Krzysztof Śmiatacz)

12.30-12.50 – Paulina Szczęsna (UKSW), „Ciało androgyniczne w tańcu butoh oraz japońskiej popkulturze”.
12.50-13.10 – Katarzyna Kalinowska (SGH), „Szlachetni przestępcy i bezwzględni bandyci. Yakuza eiga a kino mafijne”.
13.10-13.30 – Marek Bochniarz (UAM), „Inspirujące hallyu: ach, ci piękni zainichi na srebrnym ekranie”.

Przerwa obiadowa

Blok IV (prowadzący: dr Krzysztof Śmiatacz)

14.30-14.50 – Przemysław Sztafiej (UAM), „Fetyszyzacja „czarności” w kinie japońskim – od jazzu do hip-hopu”.
14.50-15.10 – Martyna Wyleciał (UJ), „Miks nowoczesności i tradycji. Jak współczesna muzyka wykorzystuje elementy tradycyjne”.
15.10-15.30 – Alicja Ozga, Anna Salamonik (UG), „Między popkulturą a ludowymi wierzeniami. Folklor w filmach Studia Ghibli”.

Blok V (prowadząca: Adrianna Wosińska)

16.00-16.20 – Karolina Salska-Dyduch (UJ), „Sportowe anime a Igrzyska Olimpijskie Tokio 2020”.
16.20-16.40 – Natalia Dmitruk (UWr), „Oda Nobunaga. Komiksowe i animowane renarracje historii”.
16.40-17.00 – Joanna Zaremba-Penk (UMK), „Cool Japan czy nie za bardzo? – na przykładzie mang budzących kontrowersje”.
17.00-17.20 – Klaudia Adamowicz (UJ), „Kawaii niejedno ma imię, czyli co mówi o Japonii urocza kultura”.

Pobierz plan konferencji:

2. Dzień ze współczesną kulturą Japonii – seria prezentacji o charakterze popularnonaukowym.

Naszymi gośćmi będą m.in.:

  • prof. Arkadiusz Jabłoński z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, autor książki „Japoński Miszmasz”, w której piętnuje on popularne w literaturze stereotypy dotyczące japońskiej kultury – w najlepszym wypadku kuriozalne, w najgorszym – ksenofobiczne i krzywdzące.

Na spotkanie autorskie z profesorem Jabłońskim zapraszamy nie tylko tych, którzy już mieli okazję przeczytać tę książkę, ale wszystkich, którym leżą na sercu rzetelne i obiektywne relacje z Japonii. A książkę warto przeczytać swoją drogą.

Link do strony na Facebooku poświęconej „Japońskiemu Miszmaszowi”:
https://www.facebook.com/JaponskiMiszmasz/?fref=ts

  • Klaudia Adamowicz – doktorantka UJ, stypendystka Fundacji Japońskiej, autorka książki „Wizerunek mężczyzny w visual kei”.

WIZERUNEK MĘŻCZYZNY W VISUAL KEI

Visual kei jest alternatywnym stylem w japońskiej muzyce, którego istotę stanowią efekty wizualne obecne zarówno w wizerunku muzyków, tworzonych przez nich teledyskach, koncertowych przedstawieniach, a nawet na okładkach ich płyt. Warto podkreślić: wizerunku muzyków, gdyż zdecydowana większość artystów to mężczyźni.

Całość stanowi wielobarwny spektakl, transkulturową mieszankę – „Świat, którego nie ma, bohaterowie, którzy nie istnieją, geje niemający swojej reprezentacji w realnym świecie, Zachód będący jedynie ideą nieistniejącej krainy, dzieciństwo, które odeszło na zawsze, o ile w ogóle miało prawo zaistnieć w tak wyidealizowanej formie, a nawet Japonia, która zniknęła wraz z początkiem modernizacji – visual kei to baśń, która czerpiąc pomysły z wszystkich możliwych źródeł, tworzy własną opowieść o pięknie”.

Glam rock, motywy gotyckie, crossdressing, japoński teatr i estetyka, francuska arystokracja, barok i wiele innych. Visual kei mieni się feerią świateł i odcieni. Bogato ilustrowany wykład będzie mieć na celu ukazać różnorodność zjawiska, wielość występujących motywów i inspiracji – zarówno tych japońskich, jak i zachodnich.

  • Piotr Milewski, autor fascynujących książek „Transsyberyjska” oraz „Dzienniki japońskie. Zapiski z Roku Królika i Roku Konia”.

Piotr Milewski dotarł do Japonii w roku Królika. Akurat zaczęła się pora deszczowa i nad Wyspami na półtora miesiąca zawisła szara zasłona z chmur. W powietrzu unosił się gorzki zapach gnijących wodorostów. Japończycy uznają ten okres za piątą porę roku o nazwie tsuyu, co znaczy – śliwkowy deszcz. Bogowie są wtedy bliżej, ale czy sprzyjają wędrowcom?

Wybrał najbardziej wymagający rodzaj podróżowania. Japonię poznawał samotnie, bez planu, pieniędzy, jeżdżąc autostopem i śpiąc pod gołym niebem.
Próbował uchwycić ducha archipelagu i zrozumieć mieszkających tam ludzi, którzy – mimo że gościnni i serdeczni – pozostali dla niego zagadką.

  • Joanna Julia Sokołowska i Konrad Rzentarzewski, prowadzący bloga podróżniczego „Byłem tu. Tony Halik”

Okiem podróżnika: Japonia-Azja-Świat – podobieństwa i różnice

Asia i Kondi, autorzy bloga przygodowego Byłem tu. Tony Halik. podróżują do Azji od kilku lat – udało im się odwiedzić Chiny, Malezję, Singapur, Indie, Nepal i kilkukrotnie Japonię. Na swojej drodze spotkali wielu podróżników z całego świata. Podczas prelekcji opowiedzą o stereotypach panujących wśród podróżników i turystów na temat podróżowania i postrzegania Japonii – stereotypów odnośnie architektury, języka, kulinariów, obyczajów. Jednocześnie zwrócą uwagę na to, co w ich przekonaniu w Japonii jest unikatowe i niepowtarzalne – w kontekście Azji i ogólnie świata.
https://btth.pl/

  • Julia Bernard i Pedro Pedrito – KONCERT

Julia Bernard – pasjonatka Japonii, wokalistka, video bloggerka. Trzykrotna uczestniczka japońskiego programu wokalnego  – Nodojiman: The World. Ma na swoim koncie liczne występy zarówno w Polsce, jak i w Japonii. Na co dzień studentka Uniwersytetu Warszawskiego. Swoją pasją dzieli się z fanami w internecie prowadząc aktywnie bloga oraz kanał na youtube o tematyce japońskiej.

Pedro Pedrito – pianista i aranżer. Pracował w Teatrze Muzycznym ROMA i w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Realizował wiele opraw muzycznych do projektów i programów telewizyjnych. Ma na swoim koncie liczne  występy w Polsce jak i za granicą m.in. w Japonii w ramach: Julia Bernard & Pedro Pedrito Tour in Japan.

  • B&B Marketing (Katarzyna Bartniczak i Aleksandra Buzalska)

Malowanie buziek – coś specjalnego dla najmłodszych i nie tylko! „Cool Japan” to całodniowa impreza skierowana do szerokiego grona odbiorców, a jednym z nich są również Najmłodsi, którzy będą mogli w tym dniu przenieść się do Japonii, dzięki malowaniu buziek z elementami tradycji kultury japońskiej. Niesamowita frajda dla dzieci może skusić również niejednego dorosłego do zmiany swojego wizerunku na twarz Samuraja czy Gejszy. Wizualna podróż do Japonii zapewniona przez BB Marketing Agency może zaowocować nowym zainteresowaniem i pasją.

  • dr inż. Małgorzata Wołodźko

Architekt krajobrazu. Absolwentka Wydziału Architektury Krajobrazu w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Studia doktoranckie ukończone na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Adiunkt w Katedrze Botaniki i Ekologii Wydziału Rolnictwa i Biotechnologii Uniwersytetu Technologiczno – Przyrodniczego w Bydgoszczy. Autorka “Ogrody w kulturze dawnej Japonii” Wydawnictwo Tako, Toruń-Warszawa.
„Spacerem po ogrodach japońskich” to prezentacja, w której pokazane zostaną różne typy ogrodów i krótko omówione, jak w następujących po sobie epokach ulegały zmianie.

  • dr Joanna Zakrzewska

Wystawa „Kaligrafia japońska” – wystawa prezentuje dwa typy kaligrafii japońskiej. Duże poziome zwoje są japońską wersją chińskiej kaligrafii złożonej z samych ideogramów kanji. Mniejsze prace pokazują japoński wkład w sztukę kaligrafii; są to kanji łączone z kaną. Japończycy nie tylko wymyślili kanę dostosowując chińskie pismo do rodzimego języka, ale również dokonali dekompozycji równych szeregów chińskich prac, stwarzając dynamiczne kompozycje z wykorzystaniem białej przestrzeni jako elementu znaczącego. Mniejsze prace to przykłady poezji japońskiej.

Podczas imprezy będzie można także odwiedzić stoisko księgarni japońskiej Kirin, na którym będzie można zaopatrzyć się w książki o Japonii i wiele unikatowych japońskich przedmiotów (utensylia kuchenne, dekoracje, przybory do kaligrafii, papier do origami oraz wiele, wiele innych).

Pobierz plan Dnia Japońskiego:
plan dnia japońskiego

Na wszystkie wydarzenia wstęp dla słuchaczy jest bezpłatny.
Impreza odbywa się w ramach Bydgoskiego Festiwalu Nauki.

bakcyl

bydgoski_festiwal_nauki